Charakterystyka twórczości Jacka Kaczmarskiego - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Poezja uprawiana przez Kaczmarskiego wyraźnie nawiązywała do klasycznych wzorców. Było to uwarunkowane głównie tym, że większość z jego utworów przeznaczone było do śpiewania, dlatego też ważną rolę odgrywają w nich rym, rytm, brzmienie i regularność. W jego dorobku artystycznym przeważają wiersze sylabotoniczne (o stałej liczbie sylab), lecz pojawiają się również i nieregularne, które dzięki temu uzyskiwały dodatkową dynamikę.

Rzadko posługiwał się wierszem wolnym. Jednym z niewielu jego przykładów może być Zbigniewowi Herbertowi. Wielką zaletą Kaczmarskiego jako poety była umiejętność podszywania się pod cudzy styl. Stanowiło to dodatkowy środek artystyczny i nadawało dziełu dodatkowego znaczenia. Doskonale wychodziło mu „podrabianie” Adama Mickiewicza, Cypriana-Kamila Norwida, Zbigniewa Herberta czy Brunona Jasieńskiego. W ten sposób składał hołd swoim ulubionym twórcom.

Jego utwory przepełniają takie środki stylistyczne jak personifikacje, metonimie, instrumentacje głoskowe czy neologizmy. Naczelnym środkiem artystycznym, jakim posługiwał się Kaczmarski była natomiast rozbudowana metafora. Wiele z jego utworów w całości stanowi jedną wielka alegorię. Poeta ten często posługiwał się też grami słownymi oraz oryginalnym słownictwem.

Również jako muzyk nie poddawał się nowym trendom i pozostał wierny tradycji. Melodie traktował jako dodatek do tekstu, a nie odwrotnie. Nigdy nie dążył do skomponowania przeboju, skupiając się na przesłaniu i wyrazie artystycznym utworu. Jego gra na gitarze charakteryzowała się zmiennością tempa, które czasem osiągało szaleńczą prędkość, aby nadać piosence odpowiedniej dynamiki. W jego technice gry na instrumencie można dopatrzyć się inspiracji wschodnich, hiszpańskich, francuskich, amerykańskich, japońskich i polskich.

Cechą rozpoznawczą techniki Kaczmarskiego było to, że trzymał gitarę odwrotnie niż większość muzyków. Lewą ręką uderzał w struny, natomiast prawą przyciskał je do gryfu. Co ciekawe, nie miał gitary dla leworęcznych. Co jeszcze ciekawsze, był on osobą praworęczną. Odwrotne trzymanie gitary wynikało z jego początkowej niewiedzy, jak powinien posługiwać się instrumentem. Z czasem, kiedy zorientował się, że wykształcona w ten sposób technika pozwala mu na wydobycie specyficznych akordów, których nie byłby w stanie zagrać, gdyby trzymał gitarę we właściwy sposób.

Jak prozaik zadebiutował powieścią autobiograficzną, lecz później skierował się ku utworom obyczajowym i fikcji politycznej. We wspomnianym w biografii Autoportrecie z kanalią Kaczmarski w zaskakujący sposób rozprawił się z mitem barda „Solidarności”. W prześmiewczy sposób ukazał nie tylko siebie, ale i przywódców opozycyjnego podziemia. Następne jego książki powstały w Australii. Plaża dla psów jest poświęcona właśnie codziennemu życiu w tym kraju oraz oczekiwaniom, jakie przywożą ze sobą do niego imigranci z całego świata. Z kolei Napój Ananków oparty jest na okresie współpracy pisarza z Radiem Wolna Europa. Kolejna powieść O aniołach innym razem stanowi kąśliwą satyrę polityczną.

Pod pojęciem programy Kaczmarski uważał określone zbiory piosenek, które razem tworzyły spójną całość posiadającą treść i wymowę o wiele szerszą niż pojedyncze utwory. Wraz z Gintrowskim i Łapińskim układali programy głównie kierując się jednolitą myślą przewodnią. Zwykle piosenki wchodzące w ich skład poruszały różne aspekty tego samego problemu, przez co ukazywały go w sposób panoramiczny. Kaczmarski odróżniał pojęcie programu od albumu. W sumie nagrał trzynaście programów (Mury, Raj, Muzeum, Mój zodiak, Notatnik australijski, Skruchy i erotyki dla Ewy, Wojna postu z karnawałem, Sarmatia, Szukamy stajenki, Pochwała łotrostwa, Między nami, Dwie skały, Mimochodem), a płyt o wiele więcej. Albumy uważał za artystycznie wartościowe, lecz nie posiadające spójnej myśli przewodniej.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Jacek Kaczmarski - biografia
2  Sen Katarzyny II - analiza i interpretacja
3  Somosierra - analiza i interpretacja



Komentarze: Charakterystyka twórczości Jacka Kaczmarskiego

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 





Streszczenia książek
Tagi: